جهانی شدن globalization

کلاس جهانی شدن ارتباطات دانشگاه تهران

جهانی شدن globalization

کلاس جهانی شدن ارتباطات دانشگاه تهران

یورونیوز، دیدبان اروپا(قسمت اول)

دوشنبه, ۲۸ بهمن ۱۳۹۲، ۰۱:۲۳ ب.ظ


مقدمه


در جهان امروز رسانه­های خبری نقشی بسیار مهمی در امر اطلاع رسانی، ساختن و نمود واقعیت یافته­اند و تأثیر بسیار زیادی بر افکار عمومی دارند این وضعیت باعث گردیده است تا رقابتی شدید میان  شبکه­ها و بنگاه­های خبری در سراسر کره­ی خاکی بشود.euro news  یکی از همین شبکه­های خارجی می­باشد که شبکه­ی فارسی اش دهمین سرویس خبری­ آن است. euro news  فارسی اخبار جهانی را از دید اروپایی رصد می­کند و به فارسی زبانان عرضه می­دارد. در این نوشته برآنیم تا اطلاعاتی در مورد این شبکه در اختیار خوانندگان قرار دهیم. در ابتدا و قبل از هر چیز باید به اتحادیه­ی اروپا که   euro news نماینده­ی آن محسوب می­شود نگاهی بیندازیم.

اتحادیه اروپا

اتحادیه­ی اروپا، ماهیتی اقتصادی- سیاسی دارد که در سال 1993 توسط شش قدرت اروپا پایه­گذاری شد و امروزه بیست و هشت عضو دارد. اگر چه این اتحادیه به اهداف خود در زمینه­ی سیاست و اقتصاد همانند برداشتن مرزهای گمرکی، جایگزینی یورو به جای دلار و ... دست یافته است اما مسائل نظامی هم بر اهداف به صورت غیر مستقیم آن سایه افکنده است زیرا بیست و یک کشور از بیست و هشت عضو آن جزء پیمان ناتو هستند. مهم­ترین اصل این پیمان آن است که اگر یکی از کشورهای عضو وارد جنگ با کشوری دیگر شود همه­ی اعضا باید به کشور مورد نظر کمک نظامی کنند. یکی از این مسائل جنگ داخلی سوریه و قصد آمریکا برای حمله به این کشور بود که باعث گشته بود تا تمامی اخبار حول این اتفاق را پوشش دهند. بیست و هشت کشور عضو این اتحادیه عبارت­اند از: آلمان، اتریش، اسپانیا، استونی، اسلواکی، اسلوونی، انگلیس، ایتالیا، ایرلند، بلژیک، بلغارستان، جمهوری پرتغال، جمهوری چک، دانمارک، رومانی، سوئد، فرانسه، فنلاند، قبرس، کرواسی، لاتویا، لوکزامبورگ، لهستان، لیتوانی، مالت، مجارستان، هلند و یونان. این اتحادیه 500 میلیون شهروند را پوشش می­دهد.

پنج کشور ترکیه، ایسلند، مونتنگرو، صربستان و مقدونیه هم خواهان عضویت در این اتحادیه هستند. ترکیه چند سالی است که می­کوشد به عضویت این اتحادیه درآید اما به دلایل مختلف منجمله نیاز ترکیه به اصلاحات اقتصادی و اجتماعی عمیق در خواست این کشور مورد قبول واقع نمی­شود، به همین دلیل euro news  مرتبا اخبار داخلی ترکیه را رصد می­کند.

یکی از چالش­های امروز اتحادیه آشوب­های اوکراین است که بین طرفداران روسیه و طرفداران اتحادیه به وقوع پیوسته است و euro news بی وقفه گزارش­هایی را در این زمینه عرضه می­کند.

euro news

شبکه­ی euro news یک رسانه­ی بین المللی خبری چند زبانه است که برنامه های خود را به زبان­های مختلف انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، پرتغالی، اسپانیایی، ایتالیایی، فارسی، ترکی، عربی و اوکراینی ارائه می­دهد. این شبکه در سال 1993 تأسیس شد و دفتر مرکزی آن در لیون فرانسه قرار دارد. این شبکه علاوه بر آن که به پخش خبر در 24 ساعت سبانه روز می­پردازد توانسه است با بهره گیری از تکنولوژی های نوین ارتباطی از قبیل ماهواره، وب سایت، صفحه­ی فیسبوک و ایجاد اپلیکیشن برای تبلت و تلفن­های همراه، دایره­ی نفوذ خود را بیشتر و بر تعداد مخاطبانش بیافزاید و همچنین دسترسی راحت­تری برای مخاطبان خود ایجاد کند. 370 خبرنگار خبره شبانه روز در حال تلاش هستند تا اخبار جهان را به زبان­های مختلف به گوش 200 میلیون خانواده مخاطبشان در 121 کشور برسانند. euro news پربیننده­ترین شبکه­ی خبی اروپا محسوب می­شود.

مالکیت

بر خلاف باور عمومی شبکه­ی خبری euro news توشط اتحادیه­ی اروپا تأسیس نشده است بلکه مالکیت حقوقی آن به اتحادیه­ی رادیو- تلویزیون اروپا تعلق دارد. اتحادیه­ی رادیو-تلویزیون اروپا در سال 1950 تأسیس شده و اکنون 74 مؤسسه رادیو-تلویزیونی از 54 کشور از اروپا، آفریقای شمالی و خاور نزدیک در آن عضو هستند. euro news  در رقابتی از میان هفت شبکه به عنوان سرویس اطلاع رسانی اتحادیه­ی اروپا برگزیره شد. شبکه­های دولتی 19 کشور عضو اتحادیه­ی ار.پا در اداره این شبکه سهیم هستند.

با آنکه euronews یک شبکه­ی سهامی است ولی سالانه 5 میلیون یورو از اتحادیه بودجه دریافت می­کند. برنامه­های euronews توسط کمپانی­های مختلف ساپورت می­شود از مهم ترین هاشان کمپانی Rolex و Fx pro هستند که به ترتیب هزینه­ی برنامه­های ورزشی و اقتصادی را تأمین می­کنند.  

 

  

  

۹۲/۱۱/۲۸ موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدیار زمزم.محسن شهمیرزادی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی