مک دونالد مقصر است؟2
البته بر خلاف دیدگاه سطحی و توطئهنگرانه رایج در کشور نمیخواهم از مضرات فستفود صحبت کنم و در پایان نتیجه بگیرم که از فردا باید همهی رستورانهای فستفود را تعطیل کرد و اینگونه تمامی مسائل حل خواهد شد.چند سال پیش این حرف دکتر سیامک مره صدق، نماینده کلیمیان در مجلس شورای ملی را میخواندم که گفته بودند ما مورد تهاجم غذایی قرار گرفتهایم. در ایتدا این نوشته شاید خندهآور بود ولی با کمی تأمل میتوان دریافت که چندان بیراه گفته نشده است.
اگر قرار باشد دلائل موفقیت شرکت فراملی مک دونالد را به صورت خلاصه بیان کرد، عبارتاند از: 1کیفیت یکسان غذا در همهی شعبات.2 تمیزی و بهداشت غذا، کارکنان و رستورانها.3 روابط عمومی بالای کارکنان.4 تبلیغات حرفهای
رستورانهای زنجیرهای مک دونالد توانسته است با استفاده از تکنیکهای تبلیغاتی خاصی ، مشتریان انبوهی را به سوی خود جذب کند. مک دونالد در این راه از کمک دو کمپانی بزرگ کوکاکولا و والت دیسنی بهره میگیرد. بیشتر مخاطبان این تبلیغات گسترده ، کودکان هستند ، به گونهای که بر اساس آمار مکدونالد بزرگترین توزیع کنندهی اسباب بازی در جهان میباشد.
مک دونالد توانسته است با تأسیس یک دانشگاه همبرگرسازی و تدوین دستورالعمل 350 صفحهای خود در مورد مقررات داخلی خود در سراسر شعبات خود غذاهایی با طعم و کیفیتی یکسان عرضه کند. صاحبان مک دونالد همچنان برای گسترش شعبههای خود فریاد میزند «هنوز 99% جهان مک دونالد نمیخورند.»